10 Tips & truuks voor een opname!

Menig muzikant droomt er van om een studio in te lopen en er dezelfde avond weer uit te lopen met een prachtige CD in de jaszak waarmee men meteen naar platenbonzen kan gaan. Het kan echter handig zijn om je van een aantal zaken bewust te zijn:

1 Voor wie is de opname bestemd?

    Een audio-kladblok-schets, een aandenken, een demo, of een CD-album. Voor een demo is het meestal belangrijk om te laten horen wat je als groep kunt, dus er dienen zo min mogelijk effecten, overdubs, insterties en trucs op te staan. Op een CD-album is dat anders, daar kun je alle effecten uit de kast trekken. Een opname klinkt over het algemeen beter als er zo min mogelijk is gekunsteld en als de muzikanten hun partijen overtuiging spelen.

2 Je eigen set-up bepaalt je sound.

    Wil je graag dat je gitaar klinkt alsof je over een Fender Twin speelt, huur of regel dan een Fender Twin. En als je wilt dat je basgitaar klinkt als een Musicman Stingray, huur of regel dan een Musicman Stingray! Wil de drummer een strak geluid hebben op zijn toms? Stem dan je toms als je in de opname ruimte bent aangekomen en doe dat goed, neem er de tijd voor. Ieder snaarinstrument heeft meer bijt en helderheid als je er nieuwe snaren oplegt, die je al een paar uurtjes hebt ingespeeld. (Powerbreaks zijn er voor goede opnamen.) Controleer even of je kabels kraakvrij zijn en of er nieuwe batterijen in je pedalen zitten. Maak de afweging tussen de perfecte en een werkbare sound voor je de studio inloopt. Natuurlijk kan in een post-produktie veel aan sound gesleuteld worden, maar van een Godin gitaar op een Roland versterker kan geen Jimi Hendrix-in-Albert-Hall gemaakt worden en vice versa.

3 Wat bepaalt jullie karakteristieke sound als groep?

    Jullie set-ups en jullie manier van spelen, maken je band-geluid. Een funkband heeft een totaal andere sound dan een metalband, die weer anders klinkt dan een gemiddelde Bach-uitvoering of shamanistische drumcirkel. Het genre is anders, maar ook de sound verschilt. Probeer te ontdekken wat je sound is en hoe die sound bereikt wordt. Is dat het strakke samenspel in het mid-laag of zijn het de close-harmonies in het mid of is het juist het ademende in het hoog van je muziek?

4 Welke akoestiek versterkt jullie sound?

    Als je hebt uitgevogeld wat jullie specifieke geluid is, kun je bedenken wat voor akoestiek het beste bij je past. Bij blues past doorgaans een houten ruimte, bij metal een grote loods, bij singer-songwriters een kleinere ruimte. Je kunt je wellicht herinneren in welke omgeving jullie het meest als jezelf klonken. In zo’n omgeving kun je jouw geluid en timbre het beste opnemen. De keus van omgeving is ook afhankelijk van je complexiteit van opnemen.

5 Hoe complex wordt het proces van opnemen?

    Wil je een hifi-opname met iedereen op tig sporen of wil je een straight opname op twee kanalen? De eerste kan klinisch/gekunsteld klinken en de tweede kan als eenheid overkomen. Hoe meer microfoons, hoe meer kans op (fase-)problemen. Maar als je minder microfoons gebruikt, kun je minder instrumenten specifiek in het geluidsbeeld plaatsen en van sound bewerken. Bedenk wat het meest functioneel voor jullie is. Daarnaast heb je een gevoelsmatige voorkeur: wil iedereen tegelijk inspelen of wil je om beurten opnemen of per sectie opnemen?

6 Hoeveel tijd willen jullie er voor uittrekken?

    Als iedereen tegelijk inspeelt zal het sneller gaan dan wanneer iedereen na elkaar inspeelt. Je hebt tijd nodig om je spullen op te zetten, te stemmen, je sound af te stellen, te sound check-en en in te spelen. Ook je opnamemanier heeft invloed op je tijdsplanning. Wil je opnamen maken die perfect zijn, dan is het handig om de partijen in de repetitieruimte al perfect te spelen. Op die manier gaan opnamen snel en blijft iedereen frisser dan wanneer je per song tig takes nodig hebt. Het kan beter zijn om vijf spetterende songs dan 8 vermoeide songs op te nemen.

7 Hoeveel geld hebben jullie er voor over?

    Je hebt een nieuw tijdelijk teamlid, namelijk de opname technicus! Het is handig als de technicus jullie al een keer heeft gehoord op een optreden, een demo of desnoods in de repetitieruimte. Een geluidstechnicus heeft tijd nodig heeft om jullie sound te benaderen door microfoonkeuze en -plaatsing. Bovendien neemt de post-produktie even veel tijd in beslag als de opnamen zelf. Het uitmixen en master-en van een albumCD neemt zelfs ongeveer twee keer zo veel tijd in beslag als de pre-produktie (het opnemen)! Een song per dag is dan gewoon. Het kan handig zijn als een van de groepsleden de technicus adviseert en/of assisteert tijdens de post-produktie om je sound te waarborgen. Kortom: Maak een tijdsplanning voor de opname en de post-produktie en probeer je er aan te houden, aangezien er meestal meer tijd dan budget is.

8 Communiceren; luisteren, voelen en uitleggen.

    Voor je de studio in gaat, kun je een keertje afspreken met de opnametechnicus om je ideeën en bevindingen door te spreken. Meestal zetten mensen elkaar aan tot nieuwe ideeën en bevindingen. Zo’n gesprek kan voor iedereen kennis opleveren, is gezellig en zal leiden tot een betere opname. Ook tijdens en na de opname-sessies blijft communicatie heilig.

9 Hoe meer er duidelijk is, hoe vaker er
  met vrolijkheid vanaf geweken kan worden.

    Als jullie gezamenlijk een plan hebben opgesteld en dat met de technicus hebben doorgesproken, dan is er een basis waarbij iedereen weet waar hij aan toe is. En die afspraken kunnen flexibiliteit opleveren; er kan dan gewoon lekker gewerkt worden zonder steeds te hoeven overleggen. Dat kan je een hoop tijd, geld en frustraties besparen. Als er een goede ontspannen sfeer heerst, zal die vonk zeker hoorbaar zijn op de opname! Muziek is een emotie, dus leef die ook!

10 Opnamen maken is cool!

    Krab je, na dit verhaal, niet achter de oren, maar spring in dit avontuur! Het maken van een plan, analyseren van je karakteristieke sound en luisteren naar je groepsleden is een leuke ontdekkingsreis. Op de opname dag is het voor de recording meestal een zenuwachtige aangelegenheid, tijdens de opname vindt een band zijn swing/groove en na de opname volgt meestal een grote ontlading. Je leert je groep en je sound beter kennen, alles draait om jullie muziek en je krijgt een enorme kick! Bovendien maak je als team een eindprodukt waar je trots op bent.
Wij assisteren je graag!
Mail of bel +31 (0)6 150 86 857